Jumaat, 21 Ogos 2015

27.Julai.2015, genap sudah umur saya 5 tahun didalam ToneExcel - Mazelan Abas

27.Julai.2015, genap sudah umur saya 5 tahun didalam ToneExcel. Setiap tahun saya akan kongsikan pencapaian, pengalaman dan pemerhatian dengan anda semua, semoga ada yang boleh dijadikan panduan, sempadan bekal perjalanan untuk rakan2 seperjuangan.

Komisyen TopUp saya dipenghujung tahun pertama (lebih kurang RM4,000), tahun kedua (lebih kurang RM13,000), tahun ketiga (lebih kurang RM45,000), tahun keempat (lebih kurang RM140,000), tahun kelima (lebih kurang RM500,000), tahun keenam (lebih kurang.. tak tahu jawapannya, kalau masih ada umur insyaAllah saya akan update rakan2 semua pada tahun 2016 nanti).

Apa yang telah saya lakukan untuk mencapai pendapatan yang sedemikian, selama 60 bulan saya menaja diantara 15-20 orang rakan2 baru di level-1. Tidak ada satu bulan pun daripada 60 bulan tersebut yang saya ter-miss. Itu sahaja yang saya lakukan. Itu sahaja yang saya fokuskan.

Bagaimana dengan anda atau rakan2 lain didalam toneexcel ini?


Pemerhatian saya, rata2 saya lihat graf penajaan mereka satu bentuk sahaja. Menaja ramai orang diperingkat awal (beberapa bulan pertama), kemudian menurun akhirnya. Boleh dikatakan 99% mempunyai bentuk penajaan seperti ini. Mengapa ini berlaku? Pendapat saya, mungkin betul, mungkin salah, sewaktu awal2 mereka join toneexcel, mereka masih mempunyai ramai kawan2 yang belum tahu pasal bisnes ini, apa lagi, mereka baru join, semangat tengah tinggi, habis kesemua rakan2 dan saudara-mara dalam senarai telefon dia pergi jumpa untuk menerangkan peluang bisnes ini. Selepas beberapa bulan, kesemua orang yang dia kenal habis diterangkan, habis dipromote, maka habislah kerja beliau dan terbahagi dan tetaplah rakan2 mereka kepada beberapa golongan. Golongan yang join toneexcel bawah dia, golongan yang tak mahu join, golongan yang suruh dia buat dulu, bila kaya baru datang semula, golongan yang tolak mentah2, golongan yang memperlekehkah, golongan yang 50/50, golongan tunggu dan lihat dan macam2 golongan lagi.

Apabila sudah habis dipromote kesemua orang yang dia kenal, so, what next? Cuba2 cara online dan offline promote pada orang yang dia tak kenal, kesudahnya, tiada siapa yang nak join. Sangat payah rupanya nak promote pada orang yang tidak dikenali. Akhirnya duduk diam2 sajalah, berapa komisyen yang dapat, kira itulah rezeki dia didalam toneexcel ini, komisyen dia dah tak berapa nak meningkat lagi. Orang bawah dia pun akan menghadapi sindrom penyakit yang sama. Mereka hanya tahu menaja orang yang mereka kenal sahaja, tak ramai orang tahu cara nak menaja atau nak buat closing pada orang tak kenal. Jika kita dengar orang beri alasan, susah nak buat bisnes ini, sebab susah nak cari orang, saya sangat setuju, kerana statement ini sebenarnya, adalah susah nak cari orang "yang tak kenal".

Sebab itu, kalau seseorang itu ramai kenalan sebelum join toneexcel, maka dia akan dapat komisyen yang tinggi, kalau kawan tu tak ramai kenalan, maka dia akan dapat komisyen bulanan yang rendah. Dulu awal2, bolehlah menaja berpuluh orang setiap bulan, malahan ada yang beratus, tetapi sekarang nak menaja 5 orang pun amat susah. Dulu awal2, komisyen topup naik dengan laju, tetapi sekarang naik tak laju lagi. Maka mula rasa pasif income didalam toneexcel sudah tidak boleh naik lagi, tepu, tidak naik seperti yang diharapkan dan tidak cukup banyak, kalau naik pun dengan kadar yang peratusan yang rendah, malah ada yang lebih menakutkan, komisyen topup mereka mula menurun, maka ada yang saya perhatikan mula kembali kepada aktif income.

Macam2 perkara yang mereka lakukan untuk dapatkan aktif income. Kepada yang ramai kawan2 atau ramai network, untuk dapatkan aktif income agak mudah dilakukan diperingkat awal, kerana hanya perlu recyle kawan2 yang sedia ada, ulang balik proses yang sama semasa join toneexcel, promote benda baru pada mereka, tetapi rakan2 yang tak ramai kawan, akan jadi pengikut dan dipergunakan sehingga akhir hayat mereka, apa yang suruh dilakukan mereka akan ikut, tetapi mereka tidak akan dapat aktif income seperti orang yang menyuruh tersebut, kerana mereka tak ramai kawan. Fokus untuk menaja dilevel-1, hilang entah kemana, maka aktiviti menaja level-1 juga mula ditinggalkan. Rakan2 yang ikut arahan kita dua tiga kali untuk dapatkan aktif income, mula tersedar yang mereka sudah terpesong dari matlamat asal, ada yang kembali ke pangkal jalan, ada yang memberontak, ada yang declare dah tak mahu ikut lagi dan ada yang terus hanyut dengan target aktif income yang tak kesampaian sampai bila2.

Kalau ia terjadi pada kita, kita sendiri pun malu nak ingatkan orang supaya menaja di Level-1, sebab kita sendiri pun dah tak fokus menaja level-1, kita sendiri sudah susah nak taja orang di level-1, lama kelamaan komisyen topup mereka akan menjadi tepu. Tak naik seperti graf exponencial, melengkung ke atas, ia menjadi plato, malah ada yang gradualy discrease, turun perlahan2.

Yang lebih sedih, ada yang bertukar kapal kerana dalam toneexcel pendapatan tak cukup banyak. Mereka nak dapat lebih dan itu bukan salah mereka, kerana semua orang nak dapat lebih income, kerana kos sara hidup sekarang bukannya rendah. Cuma silapnya, jika kita tidak mampu menambah orang di level-1 dalam toneexcel ini, atau dengan kata lain tak tahu cara nak dapatkan pelanggan secara berterusan, tak tahu cara menaja orang yang tidak kita kenali, tak tahu ilmu marketing yang seterusnya, maka dengan berpindah kapal, kita akan menghadapi masalah yang sama, kita boleh ajak rakan2 yang sedia ada sahaja kepada kapal baru kita, lepas habis semua kawan yang diajak, selepas habis semua mereka tetap didalam golongan tertentu, bila kapal baru pun sama tidak boleh memberikan income yang dihajatkan, gerenti kita akan berpindah ke kapal yang lain. Inilah yang akan berlaku secara berterusan sehingga akhir hanyat kita. Bertukar kapal bukan penyelesaian kepada masalah penajaan, ia hanya penyelesaian sementara, kerana kita boleh menggunakan kawan2 yang sedia ada untuk melompat kekapal yang lain. Lepas itu, back to square one. Tak tahu nak kembangkan bisnes baru tersebut.

Kita tidak perlu setia dengan sesuatu kompani, kerana kesetiaan itu hanya bergantung kepada kepentingan satu pihak sahaja, iaitu diri kita sendiri. Contohnya, jika anda sudah bekerja selama 10 tahun dalam sesebuah kompani, bukan bermakna anda setia dengan kompani tersebut, tetapi ada berada sisitu kerana ia sentiasa berpegan teguh kepada perjanjian mereka dengan anda, mereka jaga kepentingan anda, iaitu gaji, mereka sentiasa bayar gaji yang dijanjikan. Katalah tiba2 mereka ada masalah, 6 bulan mereka tak bayar gaji anda, adalah anda masih setiap pada kompani yang sudah 10 tahun anda bekerja itu. Anda ada keluarga yang nak diberi makan, anda perlukan gaji, anda perlukan duit dan itulah kepentingan satu pihak sahaja, adakah 'setia' boleh bagi makan keluarga anda?

Tetapi dalam toneexcel, setakat ini, mereka sentiasa berpegang teguh kepada perjanjian kepentingan satu pihak sahaja, mereka tidak pernah mungkir janji bayar komisyen kepada kita. Kesetiaan pada kompani seperti ToneExcel adalah satu perkara yang amat berbaloi untuk dilakukan. Jadi bertukar kapal bukan penyelesaian kepada masalah menaja, tetapi kita sendiri yang kekurangan ilmu menaja. Kita hanya tahu menaja orang yang kita kenal, kita tak tahu menaja orang yang tidak kita kenal.

Ada yang berpegang pada prinsip, jangan letak telur dalam satu bakul, takut semua pecah. Itu maknanya jika kita sudah berjaya mendapatkan duit yang sangat banyak dari satu sumber, cari jalan untuk dapat duit yang sangat banyak menggunakan sumber yang lain atau bidang yang lain. Bukan dengan gagal dapat duit yang banyak dalam bisnes networking ToneExcel, buat bisnes networking yang lain. Kalau sebijik telur pun tak ada, apa yang nak diletakkan kedalam bakul, biar pun kita ada bakul yang banyak sekali pun. Belajar buat telur betul2, dah pandai, baru buat telur emas yang lain, baru boleh letak dalam bakul2 yang lain.

Baru2 ini ada orang call saya, ingatkan saya yang ada orang cuba menfitnah toneexcel. Letak senarai toneexcel dalam senarai BNM sebagi blacklist. Dia kata, en. Mazelan mesti lakukan sesuatu kalau tidak, susahlah nanti saya nak menaja orang baru sebab orang dah tak percaya pada ToneExcel. OK, saya tanya dia, bulan lepas kamu menaja berapa orang di level-1, he he dia jawab, sorang. Saya kata kamu baru sahaja berjaya menjumpai satu alasan yang baik untuk tak mahu menaja orang di level-1. Jadi sekarang kamu berjaya memasukkan nama kamu dalam senarai orang yang tidak akan berjaya dalam ToneExcel ini. Tahniah, teruskan perangai macam tu.

Saya berkongsi pandangan ini, hanya kerana ada satu tujuan sahaja, melihat ramai rakan2 yang bebas dari bebanan kewangan mereka, boleh hidup keadaan selesa, bukan hidup dalam kerisauan dikejar hutang setiap saat. Boleh ramai2 menikmati nikmat hidup ini. Caranya, mungkin dengan memberi cabaran supaya anda boleh memotong apa yang saya capai didalam toneexcel ini. Contohnya, jika ramai rakan2 dalam toneexcel ini, potong pendapatan saya, katalah anda boleh dapat RM2 juta sebulan, dan saya dapat hanya RM1 juta sebulan, adakah saya akan jadi malu kerena saya bukan lagi menjadi top earner dalam toneexcel, adakah saya akan bertukar menjadi orang munafik dan tidak pandai bersyukur dengan apa yang Tuhan berikan. Satu juta tu, bukan sikit2 anak rezeki yang diberikanNya. Itu pun tak reti nak bersyukur, tunggu masanya, gerenti hilang tak lama lagi.

Nama sebagai top earner, sebagai sifu, adalah gelaran yang saya tidak pinta, saya tidak suruh sesiapa pun yang memanggil saya dengan panggilan tersebut, malah saya sendiri tak suka dengan gelaran tersebut, tetapi nampaknya ia terjadi dengan pakej yang saya tak boleh tolak walaupun saya tidak suka. Apakah pakej tersebut? Tahu teknik marketing terbaik cara menaja orang yang anda kenal dan yang anda tidak kenal.
Jadi, pesanan saya pada rakan2 didalam ToneExcel ini, carilah ilmu yang betul dan belajarkan cara untuk menaja orang yang tidak kenal, jika tidak income anda tidak akan naik ketahap yang anda mahu.
Barang siapa yang tahu mendapatkan pelanggan dari kalangan orang yang tidak dikenali, dia akan berjaya dalam apa jua bidang perniagaan yang diceburi.

(Saya punya pepatah pepatung yang baru dicipta tadi).

Jika anda ingin belajar cara yang saya gunakan untuk menaja orang yang tidak dikenali hanya dari rumah sahaja, saya tahu sikit2 je, tak banyak mana pun, cumanya ia berkesan pada diri saya selama 5 tahun ini dalam toneexcel, jika anda nak tahu dan nak belajar cara saya itu, anda boleh lihat di www.hasil100fb.com/main.php
Baca patah demi patah, ayat demi ayat, baris demi baris, insyaAllah itulah ilmu dan cara yang saya gunakan sehingga saya mencapai apa yang dicapai hari ini.

Jika anda tidak mahu belajar cara saya, jika anda tidak suka cara pendekatan yang saya gunakan, jika anda memang tak suka saya sejak azali lagi dan dah benci tengok muka saya, mungkin anda ada perasaan yang saya juga ingin mengambil kesempatan dari nasihat ini (anda mungkin betul), saya cadangkan, jika anda ingin betul2 berjaya buat duit yang sangat banyak dalam toneexcel ini, pergilah cari orang yang boleh memberi nasihat tanpa meminta upah atas nasihat mereka, pergilah cari orang yang betul2 tahu cara menaja orang yang tidak dikenali, carilah orang yang betul2 mengamalkan apa yang diajar, dan dia tidak meminta upah dari apa yang diajarkan. Sebab saya tahu masih ramai orang2 diluar sana yang berjaya dan hebat, tetapi tidak popular mana, tidak meminta upah atas nasihat mereka, tidak ada kepentingan peribadi diatas jalan yang mereka tunjukkan. Nescaya anda akan mendapat nasihat yang berfaedah dari mereka dan insyaAllah kita sama2 akan berjaya dunia dan akhirat

Daripada:
Mazelan Abas

 Rujukan, AL-AN’AM:90, AL-FURQON:57, AL-MU’MINUUN:72

0 ulasan:

Catat Ulasan

Bisnes Online, AutoDownLine Tone Excel